کد مطلب:31667
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:2
منظور از آية نخست سورة قيامت چيست؟
پاسخ:خداوند در آغاز سورة قيامت ميفرمايد:لاَ َّ أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيَـَمَةِ ;(قيامت،1) سوگند به روز رستاخيز در آية شريفه، دونكته شايان توجه است: 1. كلمه لا در آغاز آيه به چه معنااست. مفسران دربارة آن سه نظر دادهاند:
الف) لا از حروف زائده است ; يعني در اين جا معناي نفي نميدهد و براي تأكيد سوگند آمده است ;
ب) لا براي نفي عقيدة منكران رستاخيز است ; يعني اين چنين نيست كه قيامت وجود نداشته باشد، سوگند به قيامت كه پس از مرگ زنده خواهيد شد ;
ج) لا براي نفي سوگند است ; يعني به روز قيامت سوگند ياد نميكنم، چون شما منكر آن هستيد. بيشتر مفسران ديدگاه نخست را پذيرفتهاند.(ر. ك: مجمع البيان، فضل بن حسن طبرسي، ذيل آية اول سوره قيامت ; تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 25، ص 274، دارالكتب الاسلاميه.)
2. آن چه كه خداوند به آن سوگند ياد ميكند، نشان از عظمت و بزرگي آن دارد. از سوگند خداوند به روز رستاخيز عظمت رستاخيز فهميده ميشود.
پرسش:لطفاً درباره آية بل الرفيق الاعلي كه آخرين سخن پيامبر اكرم ميباشد،توضيح دهيد.
پاسخ:اين عبارت در حديثي كه از پيامبر اكرم در لحظات آخر عمر ايشان نقل شده آمده است(بحار الانوار، علامه مجلسي;، ج 22، ص 475، مؤسسة الوفأ.) و از آيات قرآن كريم نيست. از آن جا كه اين واحد تنها پاسخ گوي پرسشهاي قرآني است از توضيح بيشتر معذوريم.
پرسش:لطفاً در مورد آيه رب يَسّر و لاتُعسّر سهل علينا يا ربَّ العالمين كه مشكلات زيادي را براي من حل ميكند توضيح دهيد؟
پاسخ:چنين آيهاي در قرآن كريم وجود ندارد و اين عبارت يكي از دعاها است كه اين واحد به خاطر آن كه تنها پاسخ گوي پرسشهاي قرآني است، از توضيح آن معذور است.
پرسش:ما مسلمانان و شيعيان چهارده معصوم داريم، آيا ميتوان امامان بعد از آن هارا معصوم تلقي كرد؟! يا اين كه تنها همين چهارده امام! معصوم بودهاند؟!
پرسشگر محترم! براساس عقيده شيعيان پيامبران الهي به خصوص پيامر اكرم 9 و جانشينان آن زمان حضرت كه عبارتند از دوازده امام كه نخستين آن ها حضرت علي 7 آخرين آنها. حضرت امام زمان مهدي موعودغ ميباشد. حضرت فاطمة زهرا، دختر پيامبر اكرم 9 و همسر حضرت امام علي 7 نيز از مقام عصمت برخوردار است. كه بر پيامبر اكرم 9 و دوازده امام: و حضرت فاطمه 3 چهارده معصوم اطلاق ميكنند.(براي آگاهي بيشتر ر. ك: بررسي مسائل كلي امامت، ابراهيم اميني، انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم.) در زمان غيبت امام زمانغ ادارة امور مسلمانان و حكومت اسلامي به دست فقها، و علما به خصوص ولايت فقيه ميباشد. حضرت امام مهديغ درباره تكليف مردم در زمان غيبت ميفرمايد: در پيش آمدها و رخدادها به فقيهاني كه با گفتار ما آشنايي كامل دارند، مراجعه كنيد كه آنان حجت ما بر شمايند ; همان گونه كه من حجت خدايم.(ر. ك: وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي، ج 27، ص 140، انتشارات مؤسسه آل بيت، قم.)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.